۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۰
کد خبر: ۵۵۹۴۷۲
فولادگر در گفت‌وگو با رسا:

مسؤولان موانع کار و تولید را بردارند | لزوم اصلاح قوانین برای حمایت از تولید داخل

رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی با تاکید بر اینکه دولت زمینه حمایت از تولید داخلی را در عمل فراهم آورد، گفت: دولت و مجلس فضای کسب و کار را با مانع زدایی، تسهیل در ایجاد کسب و کار، برداشتن قوانین دست و پاگیر بهبود ببخشد.
حمیدرضا فولادگر

حمیدرضا فولادگر رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره شعار سال 97 که از سوی رهبر معظم انقلاب «حمایت از تولیدات ایرانی» نامگذاری شد، گفت: حمایت از تولیدات داخلی و کالای ایرانی سبب افزایش اشتغال، کاهش بیکاری، تقویت عزم و خودباوری ملی، کمک به توسعه صادرات و برون‌گرا کردن تولید داخل می‌شود.

وی افزود: حمایت از کالای ایرانی در راستای تقویت بنیان‌های اقتصادی کشور موجب توسعه تولید می‌شود و توسعه تولید اثرات مطلوبی همچون مهار تورم، افزایش تولید ناخالص ملی، بهبود شاخص‌های اقتصادی مانند نرخ رشد را به دنبال دارد.

رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس با بیان اینکه لازمه صادرات‌گرا بودن اقتصاد کشور و رونق صادرات کالای داخلی افزایش کیفیت و مرغوبیت کالای ایرانی است، ابراز کرد: حضرت آقا فرمودند مخاطب شعار سال آحاد هم مردم هستند، بنابراین از مردم انتظار می‌رود مصرف کالای داخلی را به کالای خارجی ترجیح دهند علاوه بر آن انتظار است تولیدکنندگان نیز در جهت افزایش مرغوبیت و کیفیت کالای خود تلاش کنند.

فولادگر رفع موانع کار و تولید را از وظایف مسؤولان در راستای تحقق شعار سال بیان کرد و اظهار داشت: مسؤولان در قبال شعار سال که همان حمایت از کالای ایرانی است، وظیفه دارند موانع را از سر راه تولیدکننده‌ها بردارند و راهکارهای لازم را در این زمینه انجام دهند که بخشی از این راهکارها به تصویب قوانین نظارتی در مجلس برمی‌گردد، ما سال گذشته در کمیسیون ویژه تولید ملی، گزارش نظارتی در نحوه اجرای قانون حداکثر استفاده از توان تولید داخلی را ارائه کردیم که در آن گزارش کاستی‌ها و نقاط ضعف مشخص شد.

وی ادامه داد: در راستای حمایت از تولید داخلی در برخی موارد لازم است قوانین اصلاح شوند کما اینکه بعد از ارائه گزارش نظارتی چند نقطه ضعف قانون مذکور نیز مورد بررسی قرار گرفت و در حال حاضر مجلس به اصلاح قانون فوق مبادرت دارد، بنابراین کار مجلس کار نظارتی و قانون گذاری است، اما کار دولت و دستگاه اجرایی آن است که زمینه حمایت از تولید ملی را در عمل فراهم کند.

رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس با اشاره به اینکه دولت برای محقق ساختن شعار سال به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم می‌تواند از کالای ایرانی حمایت کند، گفت: بخشی از حمایت دولتی حمایت مستقیم است که شامل حمایت بیمه‌ای، بانکی، مالیاتی و تسهیلاتی و بخشی دیگر آن که حمایت غیر مستقیم است که مربوط به فضاسازی می‌شود بنابراین دولت در این بخش موظف است فضای کسب و کار را با مانع زدایی، تسهیل در ایجاد کسب و کار، برداشتن قوانین دست و پاگیر بهبود ببخشد.

فولادگر در پایان با تاکید بر اینکه دولت، مجلس و نهادهای حاکمیتی وظیفه دارند شرایط را برای حمایت از تولید داخلی فراهم آورند، خاطرنشان کرد: شعار سال 91 به تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی نامگذاری شد، در آن سال سیاست‌هایی ابلاغ شد و کارهایی صورت گرفت، در مجلس هم قانون رفع موانع تصویب شد. اما نحوه نامگذاری شعار سال در چند سال اخیر نشان می‌دهد اولویت اقتصادی همچنان باقی است از طرف دیگر بیانگر این موضوع است که نقایص هنوز برطرف نشده و عملکرد مسؤولان در این راستا عملکرد مطلوبی نبوده، امیدواریم امسال شاهد تلاش‌های بیشتری از طرف مردم، تولیدکنندگان و مسؤولان باشیم./813/ت۳۰۲/ق

ارسال نظرات